Facebook Advertentie

De Facebook advertentie handleiding: Hoe maak ik een Facebook advertentie aan?

Het Ultieme Marketingkanaal: Facebook

Facebook is een van DE belangrijkste marketing- en verkoopkanalen voor bedrijven. De gegevens die Facebook door de jaren heen over zijn gebruikers heeft verzameld, zijn ongelooflijk. Hun doel voor het verzamelen van deze gegevens is om Facebook-adverteerders in staat te stellen gebruikers met extreme precisie te targeten.Een goede Facebook-advertentiesstrategie kan wonderen doen voor de groei van je bedrijf. Je kunt besluiten om dit zelf uit te voeren voor je bedrijf door middel van de handleidingen en stappenplannen die je kunt vinden op deze website. Je kunt ook besluiten om een specialist hiervoor in te huren om dit op professioneel niveau voor je te doen. Wat je ook besluit, op de dag van vandaag laat je veel liggen wanneer je geen gebruik maakt van de onbegrensde mogelijkheden die Facebook biedt.Facebook is in principe gratis te gebruiken. Maar wanneer je al je volgers wilt bereiken zul je alsnog moeten betalen.

Het zit zo: Facebook beperkt opzettelijk hoeveel mensen je berichten zien – dat is ongeveer. 2% van uw gebruikers. Ze doen dit om bedrijven aan te moedigen advertenties of ‘gebooste berichten’ in te zetten om te vergroten hoeveel mensen elk bericht zien.

Een opmerking over gebooste berichten

 

Wanneer je met je bedrijfspagina een bericht plaatst, geeft Facebook je de optie om dat bericht te ‘boosten’. 

Het lijkt misschien een eenvoudige manier om meer mensen te bereiken met je bericht, maar ik zou hier geen gebruik van maken als je geen geld wilt verspillen. Je hebt namelijk geen controle over de optimalisatie van de advertentie en gebooste berichten hebben zeer beperkte targetingmogelijkheden: je kunt alleen demografische gegevens en interesses kiezen om te targeten. 

Elk bericht dat je plaatst, kan worden “geboost”. Maar elk bericht kan ook worden omgezet in een volwaardige advertentie, welke veel krachtiger is. Dus waarom zou je een bericht een boost geven? 

Sommige merken en bedrijven hebben zeer loyale fanbases die hun berichten op een natuurlijke manier delen en verspreiden, waardoor hun berichten gemakkelijker door meer mensen kunnen worden gezien. Maar voor veel bedrijven is het uitvoeren van Facebook-advertenties een belangrijke strategie om zelfs alleen al de mensen te bereiken die hun pagina volgen.

De belangrijkste kracht bij advertenties: targeting

Er zijn veel factoren die bijdragen aan het succes van elke marketingcampagne. Natuurlijk heeft u een aantrekkelijk product en aanbieding nodig. Je hebt de juiste timing nodig, en soms heb je een beetje geluk nodig. Maar de grootste factor voor het succes van een marketingcampagne is targeting.

Aanbevolen om te lezen: De 40/40/20 regel in marketing.

Met de tool ‘aangepaste doelgroepen’ van Facebook kunnen we onze advertenties richten op mensen die eerder geneigd zijn ons product te kopen. Het laatste hoofdstuk van deze handleiding is gewijd aan deze functie aangepaste doelgroepen, maar hier is een blik op waarvoor aangepaste doelgroepen kunnen worden gebruikt:

-Target op eerdere klanten

-Target op bepaalde demografische categorieën, zoals leeftijd, geslacht, locatie en opleidingsniveau

-Target op mensen op basis van hun geschatte inkomen

-Target op mensen op basis van hun surf- en koopgedrag

Ben je klaar om te leren hoe je een Facebook advertentie opzet? Ik ga je nu alle fundamentele onderdelen uitleggen die je nodig hebt voor het opzetten van een Facebook advertentie campagne!

De Facebook Business Manager 

Dit is waar het allemaal begint. Voordat je kunt adverteren via Facebook moet je eerst een Facebook Business Manager-account maken. Dit geeft een centrale tool om alles over je bedrijf op Facebook te beheren – inclusief advertenties, demografische gegevens en meer.

Opmerking: je zou al een Facebook-bedrijfspagina moeten hebben. Heb je deze nog niet, maak deze dan aan. Een Business

 Manager-account is een manier om deze pagina en vooral de advertenties te beheren (verwar de Business Manager niet met de Facebook-pagina van je bedrijf).

Nadat je een Business Manager-account ofwel een Bedrijfsmanager hebt gemaakt, koppel je er drie verschillende dingen aan:

1. Je verbindt het Business Manager-account met je Facebook-pagina

2. Je maakt en koppelt een Facebook-advertentieaccount aan de Business Manager

3. Je voegt teamleden toe aan de Business Manager-pagina als je gezamenlijk wilt beheren

Stap 1: Maak een Facebook Business Manager-account

Klik HIER om je Business Manager-account aan te maken.

Het installatieproces is heel eenvoudig. Je wordt gevraagd om de naam van je bedrijf, e-mailadres, enz. Het is een snel proces van 2 minuten.

Stap 2: Verbind het met je Facebook bedrijfspagina

Wanneer je inlogt in je Business Manager-account, zie je drie knoppen: ‘Pagina toevoegen’, ‘Advertentie toevoegen’ of ‘Mensen toevoegen’. Klik op “Pagina toevoegen”.

Pagina toevoegen

Je ziet dan een pop-up waarin wordt gevraagd met welk type pagina je verbinding wilt maken. Klik om een pagina toe te voegen d

ie je bezit.

Selecteer vervolgens de Facebook-paginanaam van je bedrijf in de vervolgkeuzelijst. Facebook zal het waarschijnlijk automatisch voor u invullen.

Nadat je op “Pagina toevoegen” hebt geklikt, zou je een bevestiging moeten zien en daarmee is deze stap voltooid.

Stap 3: Maak en koppel je advertentieaccount aan Business Manager

Je maakt een advertentieaccount aan om de advertenties te kunnen beheren. De stappen zijn vergelijkbaar met het koppel

en van een Business Manager aan je pagina.

Klik eerst vanuit het hoofdscherm van de Business Manager op “Advertentie-account toevoegen”.

Je kunt ervoor kiezen om een bestaand advertentieaccount toe te voegen of een nieuw te maken. Zie hieronder.

Kies welke van toepassing is (voeg een bestaand advertentieaccount toe of maak een nieuw account door de aanwijzingen te volgen).

Stap 4: Mensen toevoegen aan je Business Manager-account

De laatste stap bij het instellen van de Business Manager is het toevoegen van teamleden aan de pagina. Je kunt voor elke persoon verschillende rechten kiezen. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat jijzelf de advertenties wilt beheren en dat een medewerker alleen controle heeft over het plaatsen van berichten. Dan kies je voor de redacteur rechten.

Klik op de knop Mensen toevoegen en volg de stappen.

Als je later meer mensen wilt toevoegen, klik je op het menu om terug te gaan naar bedrijfsinstellingen. “Gebruikers” is de standaard eerste weergave, waar je meer mensen kunt toevoegen. Zie hieronder.

Mensen toevoegen Facebook 

In het bovenstaande voorbeeld kun je zien dat ik twee gebruikers in mijn Business Manager-account heb: ikzelf en Laura. Je kunt ook zien dat ik Laura toegang heb gegeven tot het.. account toevoegen en rechten heb geplaatst op de Facebook-pagina van ons bureau en de Facebook-pagina van de ….

Nadat je hebt toegewezen aan wie je welke rechten geeft, is je Business Manager-account ingesteld. Proficiat!

De Facebook Pixel Installeren 

De “Facebook-pixel” is een unieke code die Facebook voor je bedrijf genereert. Je genereert deze unieke coderegel eerst via de Business Manager en plaatst deze vervolgens op je website om bezoekersgegevens bij te houden.

Dit is een cruciale stap om je Facebook Ads-campagne tot een succes te maken. Het is het beste om de Facebook-pixel zo vroeg mogelijk in de marketingstadia te installeren, omdat deze de gebruikersactiviteit op je website in de loop van de tijd registreert. Hoe langer de Pixel op je website staat, hoe meer gegevens je verzameld zult hebben. Dit geeft weer input om gericht te targets via Facebook. Hoe meer gegevens je dus hebt, hoe beter de resultaten kunnen zijn. 

Stap 1: Genereer de Facebook-pixel

1. Ga naar de bedrijfsmanager. Je ziet een menu (de drie kleine balken) links bovenaan je pagina.

2. Klik op het menu linksboven om de centrale vervolgkeuzelijst te openen die er zo uitziet:

Bedrijfsmanager

3. Klik op Pixels onder “Meten en rapporteren”

Nadat je daarop hebt geklikt, stel je een naam voor je pixel in. Geef het een naam, ga akkoord met de voorwaarden van Facebook en klik op volgende.

Klik vervolgens op Nu instellen om de pixel op je website te installeren. Facebook geeft zelf al een aantal stappen aan die je moet doorlopen om de pixel te installeren op je website.

Stap 2: Installeer de Facebook-pixel op uw website

Het proces hangt af van het type website dat je hebt maar is in principe het is eenvoudig.

WordPress-websites hebben een plug-in die de code automatisch op de juiste plek op je site toevoegt. Als je met een ontwikkelaar werkt, moet deze weten hoe deze moet worden toegevoegd.

KLIK HIER om stap voor stap te zien hoe Facebook de pixel op je site installeert.

Het Facebook Advertentie Dashboard

Nu je een Facebook Business Manager hebt aangemaakt en een pixel hebt geïnstalleerd kun je beginnen met het aanmaken van je eerste advertentie. 

Je klikt links bovenin op de 3 streepjes in de Bedrijfsmanager en klikt op “Advertentiebeheer’’.

Advertentiebeheer

Dit is het “controle paneel” voor al je Facebook campagnes. Er gebeurt hier veel, maar we houden ons aan de volgende drie hoofdtabbladen: campagnes, advertentiesets en advertenties.

Advertentiebeheer maken

Hier is hoe je het moet zien:

Het tabblad ‘Campagnes’ bevat elke afzonderlijke marketingcampagne die je uitvoert.

Binnen elke campagne heb je waarschijnlijk een aantal verschillende advertentiesets, die toegankelijk zijn via het bijbehorende tabblad.

Elke advertentieset bestaat weer uit een aantal verschillende advertenties, die ook een eigen tabblad hebben. Zo kom je per tabblad steeds dieper in een bepaalde campagne terecht waar je aanpassingen kunt maken aan de afzonderlijke advertenties en die statistieken kunt zien per advertentie. 

Je Campagnes Structureren 

Oke, dus we gaan een campagne maken. Hierbij is het structureren van de advertenties heel belangrijk. Als je je advertenties niet categoriseert, is het verwarrend om naar te kijken en te beheren. Door je advertenties goed te organiseren, kun je verschillende budgetten en doelen instellen voor de verschillende campagnes en is het overzichtelijker om de campagnes te monitoren. Geef de verschillende campagnes, advertentiesets en advertenties binnen je campagne een duidelijke naam.

Advertenties maken (targeting en budget)

Nu ben je klaar om de advertenties te maken. Klik hiervoor op MAKEN op het tabblad in het advertentiebeheer.

Op de volgende pagina wordt je gevraagd welk type advertentie je wilt maken op basis van je marketingdoelstelling.

Hier vertel je Facebook wat je marketingdoelstelling is. Als je bijvoorbeeld mensen bewust wilt laten worden van je merk, kies je “Merkbekendheid”. Als je productverkoop op je website wilt stimuleren, kies je ’Conversies’. Wanneer je nieuwe leads wilt hebben voor de service die je levert kies je “Leads genereren”. 

Hier is de complete lijst met beschikbare campagnedoelen voor Facebook onderverdeeld in de 3 verschillende categorieën:

Bekendheid

Merkbekendheid 

Bereik 

Overweging

Verkeer

Betrokkenheid

Appinstallaties

Videoweergaven

Leads genereren 

Chatberichten 

Conversie

Conversies

Verkopen uit catalogus

Winkelverkeer 

Kies je advertentietype en geef je campagne een duidelijke naam zodat je deze makkelijk kunt herkennen. Wanneer je een a/b test wilt maken kun je dit hier ook instellen. Maar een a/b test kun je eventueel ook uitvoeren door de campagne te kopiëren en hetgeen wat je wilt testen te veranderen. 

Je advertentieset maken

Op het volgende scherm kun je je advertentieset maken. De onderdelen van een advertentieset verschillen per advertentietype. Laten we elk deel van deze pagina bekijken voor het advertentietype VERKEER:

1. Naam advertentieset

Geef je advertentieset duidelijke een naam.

2. Verkeer

Laten we aannemen dat we mensen naar onze website willen brengen voor deze campagne, dus laat deze geselecteerd als ‘Website’ en ga door.

3. Dynamisch advertentiemateriaal

Hier kun je verschillend advertentiemateriaal aanleveren die Facebook zelf gaat testen en uiteindelijk geven ze het grootste gedeelte van het budget uit aan de onderdelen die het beste resultaat opleveren. Dit is een hele handige optie die Facebook heeft toegevoegd. Helaas kun je deze optie niet met ieder advertentietype gebruiken. 

4. Aanbieding

Dit is een leuke optie maar kun je voor nu overslaan.

5. Doelgroep

Dit onderdeel is BELANGRIJK. Hier kies je wie je advertenties te zien krijgt!

Aangepast publiek: je kunt dit gebied gebruiken om een aangepast publiek te uploaden. Dit is hoe veel professionele advertentietargeting gebeurt. We gaan dit in het laatste hoofdstuk opnieuw bekijken, maar onthoud dat het hier is.

Locaties en leeftijd: hier kun je de locatie, leeftijd en geslacht van de gebruiker kiezen waaraan de advertenties worden getoond.

Gedetailleerde targeting: hiermee kun je klanten bereiken door browsegeschiedenis en andere belangrijke statistieken. Het is zeker de moeite waard om hier een kijkje te nemen in de beschikbare categorieën. We zullen deze functie later meer diepgaand behandelen.

Verbindingen: kies of je mensen wilt bereiken die je pagina al volgen of niet. 

Later in deze blog gaan we nog verder in op welke manieren je kunt gebruiken voor het instellen van een specifieke doelgroep. 

6. Plaatsingen

Plaatsingen betekent waar je advertenties worden weergegeven. Dus op welke social media en welke plekken op deze sociale media. Als je al enkele gegevens hebt en weet welke plaatsingen het beste werken voor je bedrijf, kiest je de plaatsingen die voor jou werken. Facebook kiest standaard ‘automatische plaatsingen’ tenzij je wijzigingen aanbrengt. Ik raad aan om de plaatsingen te bewerken. Zo kun je dus gaan testen welke plaatsingen voor jou het beste resultaat opleveren. Ook kun je van tevoren bedenken welke plaatsingen het best zullen werken voor je gekozen doelgroep en hier eventueel kort onderzoek naar doen. 

Dit is waar je advertenties allemaal kunnen worden weergegeven:

Overzichten

Facebook-nieuwsoverzicht

Instagram-overzicht

Facebook Marketplace 

Facebook-video-overzichten

Rechterkolom op Facebook

Instagram Explore

Postvak IN Messenger

Verhalen

Facebook Stories 

Instagram Stories

Messenger Stories

In-stream

In-stream video’s op Facebook

Zoeken

Facebook-zoekresultaten

Chatberichten

Gesponsorde chatberichten in Messenger

In artikel

Facebook-expresartikelen

Apps en sites

Audience Network: native, banner en interstitial

Video’s met beloning in het Audience Network

InStream-video’s in het Audience Network

6. Budget en planning

Het onderdeel ‘budget en planning’ is in de basics vrij eenvoudig. Je kunt kiezen hoeveel budget je wilt instellen en over welke periode je budget wordt uitgegeven en de advertenties worden getoond. Dit kan ik veel gevallen genoeg zijn. Als we wat dieper in de budget en planning willen duiken, wordt het iets ingewikkelder. Want wat kies je bij optimalisatie voor advertentieweergave?

Je optimalisatiestrategie is een vrij belangrijk onderdeel van je strategie. Je vertelt het Facebook-algoritme hiermee wat je doelen zijn. Facebook toont je advertenties aan de mensen die waarschijnlijk de gewenste actie zullen ondernemen. Wanneer je bijvoorbeeld optimaliseert voor paginaweergaven, vindt Facebook mensen die waarschijnlijk op advertenties klikken, websites bezoeken en toestaan dat de bestemmingspagina volledig wordt geladen. Als je Facebook optimaliseert voor klikken naar website, worden je advertenties weergegeven aan mensen binnen je doelgroep die waarschijnlijk op de link in je advertentie zullen klikken. Facebook weet dit op basis van gebruikersactiviteit en hun geschiedenis van klikken op links.

De optimalisatiestrategie die je kiest kan een groot verschil maken in resultaten. Bedenk dus goed wat je wilt dat de mensen precies doen die je advertentie voorbij zien komen. Om mijn punt te illustreren, heb ik een Facebook-advertentiecampagne uitgevoerd. De campagne bestond uit twee advertenties en elke advertentie was volledig identiek en gericht op dezelfde mensen. Toch presteert de ene advertentie 4 keer beter dan de andere.  Dit is dus geheel het resultaat van het kiezen van een andere optimalisatiemethode. 

Hetzelfde geldt voor alle andere geoptimaliseerde acties. Ongeacht hoeveel je uitgeeft, Facebook laat je advertentie niet zien aan iedereen binnen je doelgroep. Ze zullen zich alleen richten op degenen die waarschijnlijk zijn de gewenste actie uitvoeren.

De 4 beschikbare optimalisatiemethoden zijn weergaven van landingsspagina’s, klikken op links, weergaven en uniek bereik per dag.

Weergaven van landingsspagina’s: advertenties worden getoond aan mensen die waarschijnlijker zijn op een link in je advertentie te klikken die hen naar je bijbehorende landingsspagina brengt. 

Klikken op links: advertenties worden weergegeven aan mensen die waarschijnlijk op de advertentie klikken.

Weergaven: je advertentie wordt aan zo veel mogelijk mensen weergegeven met het ingestelde budget.

Uniek bereik per dag: één persoon ziet je advertentie niet meer dan één keer per dag. Dit is een goede methode om elke dag een groot aantal nieuwe mensen te bereiken, omdat je advertentiebudget maar één keer per persoon wordt uitgegeven. Dit is een goede manier om ervoor te zorgen dat uw bericht zoveel mogelijk verschillende mensen bereikt.

Ook kun je bij advertentieplanning onder de geavanceerde opties bepalen wanneer je advertentie precies wordt weergegeven in je gekozen looptijd. Zo kun je bijvoorbeeld alleen in het weekend de advertentie laten lopen of alleen tussen 6 en 9 in de avond. Dit kan in sommige specifieke gevallen handig zijn om in te zetten. 

Nu je de advertentieset hebt aangemaakt kun je op doorgaan klikken. 

Advertenties maken (afbeeldingen en advertentietypen)

Je bent nu klaar om de advertenties creatief vorm te gaan geven.

Advertentietypen

Ad maken 

Ten eerste kun je kiezen of je een nieuwe advertentie ontwerpt of een bestaand bericht gebruikt. Zo kun je dus een bestaand bericht op je pagina omtoveren tot advertentie. Wil je een nieuwe advertentie ontwerpen zul je merken dat Facebook vraagt om een advertentie-indeling te kiezen. Er zijn er drie: Carrousel, één afbeelding of video en collectie.

Carrouseladvertenties tonen een diavoorstelling van verschillende producten of berichten, zoals deze:

Carrousel Ad

Enkelvoudige beeldadvertenties zijn precies dat – een enkele aanbieding met één afbeelding of video, zoals deze:

Image Ad

Collectieadvertenties openen op volledig scherm op mobiele apparaten, zoals hier:

Collection Ad

Nadat je er een hebt gekozen, zie je onderaan de pagina verschillende andere opties. Hier maak je een aangepaste advertentie en beslis je over dingen zoals de afbeeldingen, koppen, beschrijvende tekst, enz.

Hoe pak je dit nu aan? Wat voor afbeelding gebruik je en hoe schrijf je een overtuigende tekst? Dit hangt natuurlijk af van het doel van de advertentie maar er zijn ook een aantal basisprincipes voor. Hierover lees je meer in deze blog!

Je zult onderaan ook zien dat er een Facebook-pixel ingeschakeld is. Je moet altijd je Facebook-pixel inschakelen. Dit zorgt ervoor dat wanneer mensen interactie hebben met de advertentie, hun activiteit en informatie worden vastgelegd. Met deze informatie kun je later weer retargetten. 

Nadat je op Opslaan hebt geklikt, is de advertentie klaar!

Je weet nu hoe je technisch een Facebook advertentie goed kunt instellen. Nadat je de advertentie hebt opgeslagen, hoef je alleen maar te wachten tot Facebook deze goedkeurt en uitvoert, wat meestel uiterlijk een dag duurt.

Er zijn echter nog twee hoofdstukken waarvan ik denk dat ze het waard zijn om te lezen.

Wat adverteren via Facebook zo effectief maakt, zijn de geavanceerde targetingopties die Facebook in hun advertentiesysteem heeft ingebouwd.

Facebook-advertenties zijn succesvol wanneer ze precies op de juiste mensen gericht zijn. Er zijn een paar tools binnen Facebook die we kunnen gebruiken om onze targeting te verbeteren en specifieker te maken.

Geavanceerde targetingmethoden

Facebook geeft je geweldige hulpmiddelen om advertenties op een specifieke doelgroep te richten.

Wanneer je de doelgroep voor je advertentie gaat instellen kun je er voor kiezen om een nieuwe doelgroep te maken. Maar je kunt ook een opgeslagen doelgroep, een vergelijkbare doelgroep of een aangepaste doelgroep kiezen. 

Facebook heeft dus 3 opties wanneer je de doelgroep in gaat stellen voor je advertentie:

Nieuwe doelgroep maken/Opgeslagen doelgroep gebruiken

Aangepaste doelgroep gebruiken

Vergelijkbare doelgroep gebruiken

Doelgroepen maken

Om vooraf ingestelde doelgroepen te maken ga je in het keuzemenu in bedrijfsmanager naar middelen en kies je doelgroepen. 

Als dit de eerste keer is dat u in dit scherm komt, ziet je een scherm waarop je je eerste doelgroepen kunt aanmaken, zoals deze:

Doelgroepen maken
Als je al doelgroepen hebt aangemaakt, zie je hier een lijst met je huidige doelgroepen en de optie om er meer toe te voegen.

Wat houden deze doelgroepen nu in? Hier een overzicht van elk van de drie doelgroeptypen.

Opgeslagen doelgroepen

Met Opgeslagen doelgroepen kun je een set demografische gegevens selecteren, die voorkeuren opslaan en vervolgens mensen targetten die aan deze demografische instellingen voldoen. Het scherm dat je te zien krijgt nadat je op Opgeslagen doelgroepen heeft geklikt, is identiek aan het scherm dat je te zien krijgt bij het maken van een nieuwe doelgroep wanneer je een advertentie aanmaakt.

Locatie

Op deze plek kun je ervoor kiezen mensen te targetten op basis van locatie. Je kunt de steden en staten kiezen die je wilt targetten. Je kunt er ook voor kiezen om een enkele locatie te lokaliseren en ook iedereen binnen een aangewezen straal van die locatie te bereiken (bijvoorbeeld je winkel). Wanneer je een speld plaatst kun je de straal nog kleiner maken waardoor je nog specifieker op bepaalde gebieden kan targetten. 

Opgeslagen doelgroep

Je kunt de doelgroep verder verfijnen op leeftijd, geslacht en taal.

Gedetailleerde targeting

Gedetailleerde targeting is een van de beste (en gemakkelijkste) targetingopties voor Facebook-advertenties, omdat je hiermee mensen kunt targeten die specifiek geïnteresseerd zijn in een onderwerp dat verband houdt met je product. Je kunt je richten op mensen die geïnteresseerd zijn in concurrenten of de markt in het algemeen. Verder kun je targetten op demografische gegevens, interesses en gedrag.

Gedetailleerde targeting

Vergelijkbare doelgroepen (Ookwel lookalike)

Met Lookalike Audiences kun je mensen targeten die vergelijkbaar zijn met een bepaalde groep op Facebook. De meest voorkomende manier die hiervoor gebruikt wordt, is om een doelgroep te maken die vergelijkbaar is met de mensen die momenteel je pagina al volgen.

Dit is het scherm dat je te zien krijgt nadat je hebt geklikt om een Lookalike Audience te maken:

Vergelijkbare doelgroep

Laten we eens kijken hoe we het soort Lookalike Audience kunnen instellen dat ik zojuist heb genoemd (gericht op mensen die vergelijkbaar zijn met de mensen die momenteel je pagina volgen).

1 – Selecteer Lookalike-bron – Klik op “Nieuwe bron maken” en selecteer vervolgens “Aangepast publiek” (vergeet voorlopig “Aangepast publiek met LTV”)

2 – Selecteer Doelgroeplocatie – zelfverklarend. Kies de locatie die je in deze doelgroep wilt opnemen.

3 – Selecteer doelgroepgrootte – hier bepaal je hoe vergelijkbaar je wilt dat de nieuwe doelgroep wordt vergeleken met de mensen die je pagina al volgen. Als je 1% kiest, komen mensen nauwkeurig overeen met mensen die je pagina volgen. Als je een hoger percentage kiest, kun je meer mensen bereiken … maar met minder nauwkeurigheid.

Klik op doelgroep te maken en je bent klaar.

Aangepaste doelgroepen

Met Aangepaste doelgroepen kun je contactlijsten naar Facebook uploaden. Dit betekent dat je bijvoorbeeld een Excel-blad van eerdere klanten kunt uploaden en Facebook kunt vertellen om deze mensen specifieke advertenties te bieden.

Het is een ongelooflijk goed hulpmiddel om de juiste mensen te bereiken. Dit is het meest geschikte hulpmiddel voor klanten die zich dieper in je salesfunnel bevinden, wat betekent dat ze dichter bij de koopfase zijn.

Laten we eens kijken hoe je een aangepaste doelgroep kunt maken, en enkele geweldige bruikbare manieren om dit hulpprogramma onmiddellijk te gebruiken.

Klik eerst om een aangepaste doelgroep te maken, hier:Aangepaste doelgroep

Nadat je op die knop hebt geklikt, zie je een pop-up waarin wordt gevraagd welk type aangepast publiek je wilt maken. Er zijn hier veel opties, maar ik wil me hier nu op twee concentreren: websiteverkeer en klantbestand. Zie hieronder.

Aangepaste doelgroepen van klantbestanden

Het eerste type aangepaste doelgroepen waar we in duiken, zijn aangepaste doelgroepen voor klantbestanden. Dit stelt ons in staat om een lijst met contactgegevens te uploaden van mensen die eerder aankopen hebben gedaan of je hun e-mailadres hebben gegeven. Dit stelt je in staat om advertenties te targeten op mensen die je merk al leuk vinden en mogelijk geïnteresseerd zijn in je andere producten.

Elk Excel-blad of .csv-bestand kan worden omgezet in een marketinglijst om advertenties weer te geven.

1. Klik om een aangepaste doelgroep te maken van een klantbestand.

2. Je wordt gevraagd om een bestand met een “Klantlevensduur” of niet te uploaden. Laten we voor nu kiezen voor ‘Een bestand uploaden dat geen LTV bevat’

3. Upload je Excel-blad

Je ziet een paar opties om uit te kiezen. Je zult merken dat Facebook je de ‘identificatiegegevens’ vertelt die het kan gebruiken om je kolommen te matchen met de juiste info. Wanneer je je Excel-blad uploadt, vertel je Facebook welke kolom het e-mailadres van de persoon is, welke kolom zijn telefoonnummer, enz. Facebook zal proberen dit automatisch voor je te detecteren.

Klik om uw bestand te uploaden.

4. Zorg ervoor dat je je publiek ook een goede naam geeft en klik op Volgende.

(vergeet niet dat je moet begrijpen wie dit publiek is als je naar de naam kijkt, dus kies iets heel duidelijk dat altijd voor jou zinvol is, bijvoorbeeld ‘Klantenlijst januari – 1/1/2019’ of iets heel bijzonders Doorzichtig)

Klik vervolgens op Volgende.

5. Je aangepaste doelgroep is nu geüpload!

Facebook begint Facebook-accounts te koppelen aan de e-mailadressen die je hebt opgegeven. Meestal vinden ze een overeenkomst van 40-70% van de ingevoerde gegevens.

Vanaf nu kan deze aangepaste doelgroep worden geselecteerd bij het maken van je advertenties:

Aangepaste doelgroepen van websiteverkeer

We willen ons misschien niet richten op mensen uit een geüploade lijst, maar eerder op mensen die interactie hebben met onze pagina en website. Dit soort aangepaste doelgroepen zijn ongelooflijk krachtig. Laten we eens kijken hoe we dit kunnen instellen en wat manieren om dit te gebruiken.

1. Ga terug naar het maken van een aangepaste doelgroep en kies om een aangepaste doelgroep te maken op basis van websiteverkeer.

Je krijgt dan een scherm te zien (zie hieronder) waarin je wordt gevraagd aan de voorwaarden te voldoen waaraan iemand moet worden toegevoegd aan deze aangepaste doelgroep.Aangepast website pixel

Een paar veel voorkomende selecties die direct vanuit dit scherm beschikbaar zijn, zijn:

Targeting van websitebezoekers in de afgelopen 30-90 dagen

Targeting op mensen die specifieke pagina’s van je site hebben bezocht (zoals een verkooppagina)

Targeting op mensen die veel tijd op je site hebben doorgebracht

Nadat je een aangepast publiek hebt opgeslagen, kun je deze selecteren bij het maken van je advertenties in de toekomst.

Monitoring en verbeteren

Je inspanningen zouden zeker niet moeten eindigen zodra je advertenties zijn gelanceerd. Dit is namelijk nog maar het begin!

Je moet je advertenties voortdurend in de gaten houden om te zien welke advertenties het beste en tegen de laagste kosten presteren.

Na verloop van tijd merk je misschien dat bepaalde advertentietypen zeer goed presteren met je doelgroep. Houd hier rekening mee bij het maken van toekomstige advertenties. Of test verschillende onderdelen van de advertentie en pas deze tijdens de campagne aan wanneer je ziet of iets werkt of niet werkt. 

Dus hoe weet je of je advertenties werken? Hiervoor moet je leren begrijpen hoe je de gegevens van Facebook goed af kunt lezen. Het belangrijkste is om in de gaten te houden of de advertentie goed presteert voor het gekozen marketingdoel. Dus wanneer je voor leads kiest zul je voornamelijk naar de kosten per lead kijken. Je kunt hier dan voor jezelf bepalen wat een lead maximaal voor je mag kosten. Maar hoe lager de kosten per lead, hoe beter je advertentie presteert natuurlijk!

Na het lezen van deze blog ben je in staat om een Facebook advertentie aan te maken en goed in te stellen. Mocht je nog vragen hebben of hier toch een specialist voor willen inhuren neem dan contact met mij op!

Deel dit via:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Interessant artikel? Deel het via: