financieel markt facebook advertentie

De Facebook Ads Handleiding Voor De Financiele en Fiscale Markt In 2020

Ben jij als financieel adviseur of boekhouder op zoek naar een bewezen strategie om automatisch meer klanten en leads binnen te halen door de inzet van Facebook ads? Dan ben je hier aan het juiste adres! Vaak zie ik ondernemers veel geld pompen in Google Ads omdat ze denken dat dit de enige manier is om online zichtbaar te zijn voor potentiële klanten. Dit terwijl de gehele doelgroep van potentiële klanten zich ook op Facebook bevind. En de kosten op Facebook over het algemeen lager liggen en de effectiviteit hoger is.

Wil jij stoppen met geld verspillen? Leer dan hoe je Facebook en andere sociale platformen inzet om effectief te adverteren en omzet te genereren. 

In deze blog laat ik je een bewezen strategie zien om de prestaties van je Facebook ads aanzienlijk te verbeteren! Volg de strategie stap voor stap en je zult verrast zijn met de resultaten. 

Heb je nog nooit een advertentiecampagne gemaakt via Facebook? Lees dan deze blog!

Stap 1: Bepaal welk doel je hebt voor je Facebook ads in de financiële en fiscale markt

Voordat je aan een advertentie begint, moet je weten wat je wilt bereiken met de Facebook advertentie. Hier zijn enkele voorbeelden:

  • Aanmeldingen voor een gratis consultaanbieding
  • Leads genereren voor een nieuwe klantaanbieding of bepaalde actie
  • Aanvragen/downloads voor je eindejaarstips
  • Aanvragen/downloads van je boekhouding ebook voor ondernemers
  • Aanvragen van een waardecheck

Het uiteindelijke doel is natuurlijk altijd om nieuwe klanten aan te trekken. Maar als je slechts een advertentie plaatst waarin staat dat je de beste boekhouder of adviseur van de stad bent en mensen een afspraak kunnen maken of binnen kunnen lopen zal er niet veel gebeuren. Je moet mensen direct tot actie aanzetten. Je moet ze verleiden met een onweerstaanbaar aanbod of waarde aanbieden in de vorm van gratis informatie waarvoor mensen hun gegevens achterlaten. Bovendien is het belangrijk slechts één doel voor elke advertentie te hebben. Wanneer je meerdere opties geeft om actie te ondernemen in een advertentie, is de kans groot dat ze helemaal geen actie ondernemen.

Stap 2: Bepaal je onweerstaanbare aanbieding

Een onweerstaanbaar aanbod is hetgeen wat je potentiële klant direct tot actie aan gaat zetten. Het zou in ieder geval één van de volgende kenmerken moeten hebben (hoe meer hoe beter):

  • Een specifieke belofte geven
  • Enorme waarde bieden (kostenbesparing)
  • Een pijnpunt oplossen
  • Tijdgebonden zijn

Je aanbieding gaat eigenlijk hand in hand met je Facebook-advertentiedoelen. Hier zijn enkele voorbeelden van goede aanbiedingen:

  • Gratis eerste consult (wordt al veel gebruikt)
  • €50 KORTING op je eerste maand dienst
  • Belastingbesparende ideeën gids
  • Eindejaarsboekhouding checklist
  • Eerste 3 maanden gratis

Deze kun je overnemen of aanpassen aan je eigen situatie. Je kunt de bovenstaande ideeën gebruiken als startpunt en aanpassen op basis van de resultaten van je advertentiecampagne.

Stap 3: Bepaal je doelgroep

Wie zijn je ideale klanten? Welke eigenschappen delen ze allemaal? Welke leeftijd? Welke buurt? Voor boekhouder advertenties zou ik ongeveer de volgende demografische criteria aanhouden om je doelgroep in te stellen:

  • Locatie: Woonplaats (+ 20 KM)
  • Leeftijd: 25-50
  • Geslacht: Man Vrouw
  • Taal: Nederlands
  • Gedetailleerde targeting-interesses: Boekhoudingssoftware
  • Gedetailleerd targeting-inkomen: top 10% van de postcode
Stap 4: De Facebook Lead Gen Advertentie

Oké, je hebt ondertussen de strategie bepaald van je advertentie. In de meeste gevallen zul je hiervoor een Facebook Lead Generatie advertentie moeten inzetten. Een Facebook-leadadvertentie is een bepaald soort advertentietype waarmee je leads kunt verzamelen binnen Facebook. In plaats van mensen naar een landingspagina te sturen waar ze een leadformulier op je website invullen, biedt Facebook een manier om gegevens te verzamelen van leads zonder dat ze de Facebook-app hoeven te verlaten.

Wanneer iemand op de call-to-action klikt, krijgt hij een formulier te zien dat vooraf is ingevuld met informatie uit zijn Facebook-profiel. De rest kan worden voltooid in een paar eenvoudige klikken.Facebook Ads Lead GenStap 5: Een Facebook-leadadvertentie instellen

Je hebt een paar dingen nodig voordat je je advertentie instelt:

  • Toegang tot je Facebook-bedrijfspagina
  • De URL van je privacy beleid pagina
  • Een afbeelding of video voor uw advertentie

Hier ga ik je een stapsgewijs proces laten zien voor het opzetten van je eerste Facebook-leadadvertentie:

1- Ga naar Advertentiebeheer in je Business Manager.

2- Klik op ‘Advertentie maken’ in het vervolgkeuzemenu linksboven en selecteer je advertentieaccount. Klik vervolgens op de knop ‘Campagne maken’.

3- Nadat je op ‘Campagne maken’ hebt geklikt, zie je een pop-upvenster waarin je wordt gevraagd de campagne een naam te geven. Klik op het dropdown-menu ‘Campagnedoelstelling’ en selecteer ‘Leadgeneratie’. Dit is de naam van de campagnedoelstelling die Facebook gebruikt voor leadadvertenties.

4- Geef je campagne een naam, advertentieset en advertentie. Je bent vrij om ze te noemen zoals je wilt, maar houd je gewoon aan een consistente formule die het beste voor je werkt.

5- Kies je bedrijfspagina in het vervolgkeuzemenu en lees en “Accepteer de Algemene voorwaarden voor Facebook-leadadvertenties”.

6- Stel de doelgroep in voor je advertentie. Je kunt de doelgroep aanpassen op basis van locatie, leeftijd, geslacht, taal en vele andere doelinstellingen. Naarmate je meer targetingcriteria toevoegt, toont het vakje aan de rechterkant de totale grootte van de doelgroep die je kunt bereiken. Gebruik de eerder genoemde basisinstellingen voor je advertentiedoelgroep.

7- Kies plaatsingen bewerken. Over het algemeen werken de nieuws feeds het beste maar dit kun je voor jezelf gaan testen welke plaatsingen het beste werken.

8- Bepaal het budget voor de advertentie. Bepaal hoeveel budget je bereid bent te besteden voor één advertentie. Facebook-advertenties werken op een veilingsysteem, dus kies een budget dat redelijk lijkt.

Ik raad je aan te beginnen met zo’n € 20 per dag. Een belangrijke reden hiervoor is dat je voldoende leads per dag wilt kunnen genereren om het algoritme van Facebook voldoende gegevens te geven zodat het je campagne kan optimaliseren om elke dag meer leads voor je te genereren. Voor slechts € 5 per dag zal je campagne naar mijn ervaring waarschijnlijk niet goed gaan presteren in verloop van tijd.

9- Kies een advertentie-indeling uit de opties op het volgende scherm en upload de afbeelding naar je advertentie. Vergeet niet om verschillende creatieve vormgevingen van je ads en lay-outs te testen om erachter te komen wat na verloop van tijd het beste presteert. 

Voor je advertentie raad ik aan om met beperkt aantal verschillende afbeeldingen en teksten te beginnen. Probeer geen stockfoto’s te gebruiken. Gebruik een eigen foto die past bij de huisstijl van je merk. Een andere optie is om een afbeelding van de jaarrekening te hebben met de rekenmachine. Dit soort afbeeldingen vallen op en presteren over het algemeen beter.

10 – Nu is het tijd om het formulier voor je leadadvertentie in te stellen en aan te passen. Pas eerst de kop, tekst en call-to-action aan voor de weergavepagina van de advertentie. Wees zo specifiek mogelijk, zodat de gebruiker weet wat hij krijgt door op de call-to-action van je advertentie te klikken. Voor een boekhouderadvertentie kun je bijvoorbeeld het volgende bericht gebruiken:

  • Primaire tekst: Hallo bedrijfseigenaren, worstelt u met uw boekhouding?
  • Headline: Ontvang “De eindejaarsboekhoudingschecklist voor de kleine ondernemer”
  • Oproep tot actie: Downloaden

11- Je kunt nu een formulier maken om in je advertentie te gebruiken. Klik op “Nieuw formulier”. Gebruik voor de headline: “Waar moeten we de checklist naartoe sturen?”. Gebruik voor afbeeldingen de afbeeldingen uit de advertentie. Stel in welke gegevens je wilt hebben van de leads. Meestal is het handig om in ieder geval naam, mail en telefoonnummer te hebben. Stel alleen de noodzakelijke vragen in; hoe meer vragen je stelt, hoe lager het aantal leads zal zijn.

12- Controleer de instelling voor het privacybeleid van je advertentie. Deze stap is erg belangrijk omdat deze zorgt voor de beveiliging van de informatie van de gebruiker. Voeg de link toe van het privacybeleid van je bedrijf.

13- Pas het bedankscherm aan. Voor de headline gebruik je bijvoorbeeld ”Succes! als u nu uw afspraak plant, ontvangt u een GRATIS consult! 876-999-0987 ″. Voor de beschrijving gebruik je “Klik hieronder om uw checklist te downloaden!” Call-to-action: “Downloaden” of “Bel Zakelijk”. Voor de website-link kun je de URL plaatsen waar de prospect het bestand kan downloaden en afdrukken.

14- Controleer de voltooide advertentie om ervoor te zorgen dat al uw werk er goed uitziet. Controleer al uw advertentieteksten.

15- Klik op voltooien om je formulier in te vullen en vervolgens te publiceren.

Nu hoef je alleen je nieuwe campagne in te dienen bij Facebook zodat deze beoordeelt en goedgekeurd kan worden. Zodra ze de campagne goedkeuren, gaat deze onmiddellijk live. Als je net begint met adverteren via Facebook, kan het tot 24 uur duren voordat Facebook je campagne goedkeurt.

Stap 6: Follow-up van de leads

Nadat de leads hun informatie op het leadformulier hebben ingevoerd, kun je een rapport met de leads en gegevens downloaden. Hiervoor ga je naar je Facebook bedrijfspagina en klik je op publicatietools. Hier vind je een kopje formulieren voor leadadvertenties. Wanneer je hieronder op formulierenbibliotheek klikt kun je de leads downloaden.

Echter is het van belang de leads zo snel en persoonlijk mogelijk op te volgen voor het beste resultaat. Hiervoor kun je bijvoorbeeld eerst een automatische mail versturen wanneer er een lead binnenkomt waarin je ze persoonlijk aanspreekt en bedankt voor interesse. Hierin kun je tevens zetten dat ze ook zelf contact kunnen opnemen.

Daarna is het van belang zo snel mogelijk contact op te nemen met de leads of marketing automation toe te passen. Om dit te doen is het niet handig om telkens in de gaten te moeten houden of er een nieuwe lead binnen is gekomen. Ook dit proces kun je het beste automatiseren door automatisch meldingen en e-mail te laten versturen bij bepaalde acties. Hiervoor kun je tools inzetten als  zapier. Nogmaals het is ZEER belangrijk om de leads zo snel mogelijk op te volgen omdat ze de service NU nodig hebben!

Heb je hulp nodig bij het uitzetten van je campagnes? Of laat je het liever over aan een specialist? Neem dan contact met mij op!

Deel dit via:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Interessant artikel? Deel het via: