Meer kopers/verkopers en leads genereren? En heb je als makelaar nog nooit Facebook advertenties ingezet om dit te bereiken? Dan ben je hier aan het juiste adres!
Gerichte Facebook-advertentie campagnes worden al door verschillende makelaars ingezet om meer kopers of verkopers leads te genereren. Om effectieve Facebook- advertentie campagnes op te zetten zul je een aantal stappen moeten doorlopen. In deze blog laat ik je een bewezen stappenplan zien om meer kopers en leads te genereren door middel van Facebook-advertenties. Gebruik alle tips en strategieën uit deze blog en je zult verrast zijn met de resultaten!
Heb je nog nooit een advertentiecampagne gemaakt via Facebook? Lees dan deze blog!
Hier volgen de vijf stappen voor het maken van succesvolle Facebook-advertenties voor makelaars:
1. Bepaal je Facebook-advertentie strategie
Adverteren op Facebook begint altijd met een goed doordachte strategie die rekening houdt met zaken als de behoeften en demografie van de doelgroep, je advertentiedoelen en hoe je je advertenties inricht om deze doelen te bereiken. Hiermee wordt de basis gelegd voor een sterk converterende advertentiecampagne die warme leads genereert.
Eerst breng je je demografische doelgroep in kaart. Denk aan basisinformatie zoals leeftijd, geslacht, inkomen, relatiestatus, branche / baan en alle andere informatie die voor jou als makelaar relevant is. Bepaal vervolgens in welke fase van de koopcyclus je doelgroep zich bevindt. De awarenessfase, overwegingsfase of conversiefase. Gebruik deze vervolgens om je advertentie-indeling en inhoud te bepalen.
Dit zijn de drie fasen in de koopcyclus waarmee je rekening moet houden bij het bepalen van je advertentiestrategie:
- Awareness – Bewustzijn helpt makelaars vaker voor kopers te verschijnen en om een herkenbaar merk te bouwen. Leads in de bewustmakingsfase spelen alleen met het idee om een woning te kopen of verkopen, dus het zou het doel van je advertenties moeten zijn om jezelf als makelaar met video’s of afbeeldingen te introduceren.
- Overweging – Overweging zorgt ervoor dat kopers en verkopers die erover denken om ergens in de nabije toekomst een makelaar in te zetten voor de aankoop / verkoop van onroerend goed voor jou kiezen. Mensen in de overwegingfase hebben een plan om een huis te kopen of verkopen en overwegen de opties. Hoewel het handig is om jezelf in deze fase als makelaar te introduceren, wil je het grootste deel van je advertentieruimte besteden aan het onder de aandacht brengen van de verschillende woningen die je in het assortiment hebt.
- Conversie – Conversie verleidt mensen die nu of op korte termijn een woning willen kopen of verkopen om op de link te klikken van de advertentie, een formulier in te vullen, te bellen of een video te bekijken. Advertenties die in dit stadium van de koopcyclus worden ingezet, moeten een zeer duidelijke call-to-action bevatten.
Je hebt voor jezelf bepaald op welk stadium van de koopcyclus je je moet richten met je eerste advertentiecampagne. Nu kun je na gaan denken over het soort inhoud dat het beste bij de bepaalde doelgroep past. Deze doelgroep kan weer worden onderverdeeld in verschillende subcategorieën. Als je bijvoorbeeld naamsbekendheid wilt creëren bij een oudere, gepensioneerde populatie, zul je andere advertentie-inhoud moeten overwegen dan voor weduwen / weduwnaars of mensen die net een ouder zijn geworden.
2. Kies een doelstelling op campagneniveau
Nadat je een strategie voor je Facebook-advertenties hebt bepaald, ga je in de Facebook Business manager naar advertentiebeheer. Het eerste dat je ziet bij het aanmaken van een campagne is het campagneniveau, waarmee je de juiste Facebook-marketingdoelstelling voor je campagne kunt kiezen. Het doel is afhankelijk van de koopcyclus en wat je wilt dat de koper of verkoper doet naar aanleiding van de advertentie (bijvoorbeeld doorklikken naar je website, een video bekijken, een formulier invullen, enz.).
De meest voorkomende doelstellingen voor makelaars zijn:
- Merkbekendheid – Merkbekendheid zorgt ervoor dat makelaars herkent worden door advertenties herhaaldelijk aan het publiek te tonen. Het voornaamste doel met dit type Facebook-advertentie voor makelaars is om keer op keer een bericht naar een doelgroep te sturen totdat ze gemakkelijk de marketingboodschap en het merk kunnen identificeren.
- Bereik – Bereik zorgt ervoor dat je zoveel mogelijk mensen in een bepaalde periode bereikt met je advertentie. Voor makelaars betekent bereik simpelweg dat een bepaald aantal potentiële kopers of verkopers hun Facebook-advertenties te zien krijgen.
- Verkeer – Verkeer biedt makelaars de mogelijkheid om klikken naar een website of bestemmingspagina te genereren. Hierdoor kunnen mensen een aanbieding bekijken, meer te weten te komen over een woning of een rapport ontvangen. Makelaars kunnen verkeer als doelstelling gebruiken als ze zich willen concentreren op een specifiek resultaat, zoals het aanmelden voor een nieuwsbrief of het adverteren voor een open huis of en bepaalde aanbieding.
- Betrokkenheid – Betrokkenheid geeft makelaars de mogelijkheid om ‘’social proof’’ te creëren. Doordat Facebook gaat zorgen dat je bericht zoveel mogelijk geliked, gedeeld of erop gereageerd wordt (bekend als engagement), krijg je meer erkenning van potentiële kopers en verkopers.
- Videoweergaven – Makelaars kunnen de kracht van video in hun Facebook-campagnes gebruiken om te pronken met het onroerend goed of zich onder de aandacht brengen van potentiële kopers en verkopers. Met videoweergaven als doelstelling, kunnen makelaars via visuals rechtstreeks met kopers spreken.
- Leadgeneratie – De doelstelling leadgeneratie biedt makelaars de mogelijkheid om een leadmagnet (zoals een waarderapport) direct op het Facebook-platform te presenteren. Dit type Facebook-advertenties zorgt ervoor dat de koper of verkoper een formulier met zijn gegevens invult zonder naar een externe website te gaan. De makelaar ontvangt deze leads in een spreadsheet voor snelle opvolging. Dit kan eveneens ook met een landingspagina op de website maar in dat geval ga je voor de doelstelling verkeer of conversies.
- Conversies – Met conversies kunnen makelaars Facebook-gebruikers volgen van advertentieklikken tot bestemmingspagina’s door de Facebook Pixel-code te gebruiken. Zo kun je zien hoeveel bezoekers een taak voltooien (zoals het invullen van een leadformulier). Door conversies bij te houden, kunnen makelaars zien of hun Facebook-advertenties geld opleveren.
Facebook toont je Facebook-advertenties voor makelaars aan gebruikers die het meest waarschijnlijk aan het gekozen advertentiedoel voldoen. Omdat Facebook het gedrag en de acties van zijn gebruikers bewaakt, kunnen ze gemakkelijk identificeren welke gebruikers eerder op een advertentie klikken dan bijvoorbeeld een video bekijken. Als je hulp nodig hebt bij het opzetten van je advertentiecampagne, lees dan ons artikel over het maken van een advertentie met Facebook Ads Manager.
3. Bepaal de doelgroep en budget
Nadat je je doelstelling hebt gekozen, brengt de Facebook Ads Manager je naar het niveau van de advertentie set, waar je de doelgroep, budget en plaatsing en dergelijke bepaalt.
Stel je doelgroep in
Door je doelgroep te definiëren, kun je de exacte groep mensen bereiken waarvan je wilt dat ze je advertenties zien en reageren. Er zijn veel keuzes en manieren om een doelgroep in te stellen, waaronder een breed scala aan demografische gegevens, locaties, interesses en gedragingen. Terwijl je wijzigingen aanbrengt, wordt de doelgroottemeter rechts bijgewerkt om je te helpen het dagelijkse bereik van je Facebook-advertenties in te schatten.
Hieronder staan een aantal doelgroep parameters die het meest van toepassing zijn voor makelaars:
Demografie:
- Leeftijd
- Inkomen
- Netto waarde
- Geslacht
- Burgerlijke staat
Interesses:
- Funda
- Te koop door eigenaar
- Makelaarsgids
Gedrag:
- Zal waarschijnlijk verhuizen
- Recente hypotheeknemer
- Eerste keer huis koper
- Bezoek van buiten de stad
- Onlangs getrouwd
- Onlangs verloofd
- Recent gescheiden
- Nieuwe baan
Plaats:
- Postcodes (je kunt ook postcodes uitsluiten)
- Stad straal
- Specifieke adresradius
- Mensen die op een locatie reizen
Maak een budget
Je budget kan worden ingesteld voor dagelijkse uitgaven, een bepaald aantal dagen of een tijdsperiode. Je kunt Facebook makelaar advertenties instellen om gedurende drie, zeven of 10 dagen te worden weergegeven voor korte blootstelling. De tijdsperiodeoptie betekent dat Facebook advertenties worden weergegeven tussen bepaalde datums. Je kunt ook een maximum instellen wat je uit wilt geven aan bepaalde campagnes.
Als budgetrichtlijn kun je beginnen met een bedrag van minimaal €250 per maand om effectieve Facebook advertenties als makelaar te runnen en eerst eens even te testen. Hoewel ik adviseer om voor je Facebook-advertenties voor makelaars over het algemeen meer budget vrij te maken, afhankelijk van bijvoorbeeld het aantal benodigde leads, is €250 een goede schatting om te starten. Hoeveel Facebook advertentiecampagnes kosten is afhankelijk van het aantal mensen in je doelgroep, je doelstellingen en hoeveel concurrentie er is op je locatie.
Selecteer je advertentieplaatsing
Er zijn drie soorten advertentieplaatsingen beschikbaar via het Facebook-advertentieplatform. Je kunt alleen Facebook gebruiken voor je advertenties, maar kunt ook Instagram en netwerken van derden gebruiken die verband houden met je onderwerp. Het testen van deze drie opties geeft makelaars de mogelijkheid om verkooppunten te vinden die het beste aansluiten bij de interesses en surfgewoonten van hun demografische groep.
Dit zijn de drie platformopties voor advertentieplaatsing:
- Facebook-advertenties – Facebook-advertenties worden rechtstreeks weergegeven in de feed van kopers en verkopers die door makelaars worden getarget op basis van gerichte demografie, koopgedrag, connecties en onderwerpen.
- Netwerkadvertenties – Netwerken van derden zijn goed als je meer bekendheid wilt krijgen door advertentieplaatsing op websites waar je doelgroep zich bevind. Voorbeelden zijn kledingwinkels, woonwinkels en reissites. Er is geen gepubliceerde lijst van deze sites, maar ze worden beheerd door Facebook.
- Instagram advertenties – Als je een Instagram-account hebt, kunt je je IG-account koppelen aan het Facebook-advertentieplatform om op beide te adverteren. Je zult de opmerkingen en berichten van IG in je Facebook-bedrijfspagina-inbox binnen zien komen wat je helpt alles op één plaats bij te houden.
- Ontwerp je makelaarsadvertentie
Het advertentieniveau is de plek waar je Facebook-advertenties ontwerpt met alle creatieve details zoals afbeeldingen, video’s en advertentieteksten. Dit is het daadwerkelijke eindproduct van je Facebook-advertentie die de doelgroep te zien krijgt. Het is belangrijk om goede visuele hulpmiddelen en een sterke bijbehorende tekst te combineren om kopers en verkopers aan te trekken. Kies eerst uw indeling, voeg vervolgens media toe en vervolgens de tekst. Belangrijk is hier om de verschillende onderdelen van de advertentie te split testen om zo het best presterende ontwerp te vinden.
Kies de advertentie-indeling
Een advertentie-indeling is de lay-out van je advertentie. De manier waarop het wordt weergegeven, helpt je je doelen te bereiken en informatie te delen met je doelgroep. Afhankelijk van de door jou gekozen doelstellingen geeft Facebook advertentie-indelingen weer die het meest effectief zijn voor marketing aan je doelgroep.
Dit zijn de soorten advertentie-indelingen waaruit je kunt kiezen:
- Carrousel – Het carrouselformaat omvat maximaal zes afbeeldingen die in een horizontale schuif worden weergegeven, zodat de koper of verkoper door verschillende afbeeldingen met verschillende berichten kan bladeren. Dit is ideaal voor een presentatie van meerdere woningen.
- Eén afbeelding / video – De Facebook-indeling voor één afbeelding / video biedt een grote afbeelding of videopresentatie voor visuele impact op de koper of verkoper. Dit is een geweldige manier om jezelf als makelaar aan een nieuw publiek voor te stellen.
- Diavoorstelling – Een diavoorstelling is een reeks afbeeldingen die overgaan of vervagen om beweging zoals een video de aandacht van kopers en verkopers te laten trekken. Als je het ‘verhaal’ van een huis wilt overbrengen via verschillende interieur- en exterieurbeelden, is dit een perfect formaat.
- Collecties – Dit Facebook-advertentieformaat voor onroerend goed heeft een grote foto bovenaan met verschillende kleinere afbeeldingen eronder in een galerijstijl om bepaalde kenmerken van een onroerend goed te laten zien. Makelaars die lijsten presenteren, kunnen dit gebruiken als een andere manier om meerdere woningen tegelijk te promoten.
Selecteer Afbeeldingen of Video
Het selecteren van een afbeelding is een lastig deel van een Facebook-advertentiecampagne, omdat je maximaal zes afbeeldingen (afhankelijk van uw advertentie-indeling) of één video kunt selecteren. Je afbeeldingen en video moeten opvallen om te zorgen dat je advertentie opvalt.
Qua beeldmateriaal kun je het beste gaan voor eigen gemaakte professionele beelden. Wil je ander beeldmateriaal gebruiken moet je eerst wettelijke toestemming hebben om problemen te voorkomen. Ga naar sites als Pixabay.com wanneer je rechten vrije stockafbeeldingen nodig hebt. Ten tweede kun je alleen afbeeldingen gebruiken met minder dan 20% tekstoverlay. Hiervoor kun je de Facebook Text Overlay Tool gebruiken om je afbeeldingskopie te controleren.
Schrijf de advertentietekst
Advertentietekst voor je Facebook-advertenties voor makelaars moet interessant zijn met een aantrekkelijke CTA (call-to-action). Denk na over wat de koper of verkoper wil bereiken door op de advertentie te klikken of erop te reageren. Pak pijnpunten aan met je advertenties om het meeste uit je Facebook-advertenties voor makelaars te halen.
Nadat je een advertentie hebt gemaakt, en op voltooien hebt geklikt in de Facebook Ads Manager, moet je de voortgang dagelijks bijhouden.
5. Analyseer resultaten en breng aanpassingen aan
Het is belangrijk om advertenties regelmatig te beoordelen om ervoor te zorgen dat je de voortgang krijgt die je verwacht met je Facebook-advertentie. Door de statistieken in advertentiebeheer te bekijken, kun je zien of je Facebook-advertenties goed presteren of moeten worden gewijzigd om je doelen te bereiken. Het kan verleidelijk zijn om verschillende dingen tegelijk te veranderen, maar één verandering tegelijk helpt je te begrijpen wat wel en niet werkt.
Als je vindt dat je Facebook-advertenties voor makelaars niet goed presteren, kun je overwegen een professional in te huren die gespecialiseerd is in het uitzetten van Facebook-advertenties voor makelaars.
Waarom Facebook-advertenties voor makelaars werken in 2020
Facebook-advertenties zijn voor makelaars in 2020 een essentieel onderdeel van hun online marketingstrategie. Het kan ingezet worden om verkopers aan te trekken, meer woningen te verkopen en leads te genereren. Met bijna 1,5 miljard dagelijkse actieve gebruikers, geeft Facebook makelaars de mogelijkheid om een immens publiek te bereiken. Makelaars kunnen effectief zijn door bepaalde Facebook-advertentietypen te gebruiken voor zeer specifieke doelgroepen in lokale gebieden over open huizen, aanbiedingen of nieuwe aanbiedingen van woningen.
Hier zijn vier manieren waarop Facebook-advertenties effectief kunnen werken voor makelaars:
1. Creëren van bewustzijn
Adverteren op Facebook kan je als makelaar helpen om bekendheid te genereren en nieuwe woningen en diensten onder de aandacht te brengen in een lokaal gebied. Als bewustwording als doelstelling wordt geselecteerd, worden advertenties meerdere keren aan mensen gepresenteerd in hun Facebook-feed. Hierdoor worden kopers en verkopers zich bewust van het merk en de makelaar.
2. Aanmeldingen verhogen
Facebook-advertenties voor makelaars kunnen het aantal aanmeldingen voor open huizen of andere soorten evenementen verhogen met behulp van leadadvertenties. Met lead gen advertenties kunnen gebruikers op de knop ‘Nu aanmelden’ klikken om een formulier met hun naam, e-mailadres en telefoonnummer in te vullen. De gegevens worden via een CRM-verbinding of een spreadsheet naar de makelaar verzonden om te downloaden.
3. Koperleads genereren
Facebook-advertenties voor makelaars kunnen koperleads genereren door marketing en remarketing van een woning aan kopers op een bepaalde locatie. Met de installatie van de Facebook Pixel (een klein stukje trackingcode) op een bestemmingspagina, kun je eenvoudig je Facebook-advertenties instellen om deze opnieuw te tonen aan potentiële kopers die ze in het verleden al hebben bekeken of op je website zijn geweest.
4. Verkoper leads genereren
Facebook-advertenties voor makelaars kunnen een stroom van verkoper leads genereren door middel van awareness en lead advertenties. Awareness advertenties kunnen een makelaar onder de aandacht brengen bij verkopers in een bepaald gebied. Door remarketing met behulp van de Facebook-pixel, kunnen leadadvertenties mensen naar landingspagina’s sturen waar ze in ruil voor het invullen van een contactformulier een waardebepaling van hun huis krijgen.
Leads opvolgen
Het is belangrijk om leads zo snel en persoonlijk mogelijk op te volgen voor het beste resultaat. Je kunt bijvoorbeeld eerst een automatische mail laten versturen waarin je ze persoonlijk aanspreekt en bedankt voor interesse. Daarna is het van belang zo snel mogelijk contact opneemt met de leads en een afspraak in te plannen. Ook dit proces kan geautomatiseerd worden met behulp van tools als chatbots en zapier.
Voorbeelden van goed presterende makelaars advertenties
Hoe zien deze Facebook-advertenties voor makelaars er nu uit? En welke technieken kun je toepassen om betere resultaten uit je Facebook-advertenties te halen?
Hier zijn zeven verschillende voorbeelden van goed presterende Facebook-advertenties voor makelaars:
Waarom deze advertentie effectief is: deze Facebook-advertentie toont mooie beelden van een prachtige nieuwe woning en bevat een beschrijving die aanzet tot actie.
Waarom deze advertentie effectief is: Het gebruik van video in deze Facebook-advertentie geeft de koper de mogelijkheid om een virtuele rondleiding door het pand te volgen. Dit geeft veel inzicht en maakt enthousiast.
Waarom deze advertentie effectief is: Facebook-advertenties met blogs of artikelen zijn een geweldige manier om het verkeer naar je website te vergroten, terwijl je waardevolle informatie deelt en je jezelf als expert opstelt. Ook kan er zo een doelgroep gecreëerd worden van potentiële klanten.
Waarom deze advertentie effectief is: de informatie in deze Facebook-advertentie helpt mensen en geeft ze extra waarde die ze anders niet zouden hebben en zet ze gelijk aan tot actie. Zo bind je klanten en haal je er ook nog wat uit.
Waarom deze advertentie effectief is: de combinatie van tekst en afbeelding om de aandacht te trekken en tegelijkertijd een pijnpunt aan te pakken, maakt deze Facebook-advertentie een effectieve manier om informatie te delen en leads te genereren. Daarnaast wordt het heel persoonlijk gericht op een bepaalde postcode waardoor je je meer aangesproken voelt en actie onderneemt.
Waarom deze advertentie effectief is: er wordt gebruik gemaakt van social proof door een testimonial en de kop van de tekst maakt je gelijk geïnteresseerd door het statement en de emoji’s. Uiteindelijk wordt er een vraag gesteld om mensen de leadfunnel te krijgen en het aantal klikken naar de website te vergroten.
Waarom deze advertentie effectief is: de combinatie van meerdere afbeeldingen maakt deze Facebook-advertentiecarrousel effectief omdat makelaars verschillende sfeerbeelden van een bepaalde woning aan de koper kunnen presenteren.
Aan de slag!
Ik hoop dat je veel hebt gehad aan deze blog en dat je ook daadwerkelijk resultaten hebt gezien! Mocht je het toch liever door een specialist laten doen, neem dan contact met mij op om te kijken hoe we je kunnen helpen.