4020 regel marketing

De 40/40/20 regel in marketing

De 40/40/20 regel in marketing

Veel consultants maar ook eigenaren van kleine bedrijven die advertenties runnen, volgen blind het voorbeeld van wat er in Facebook-groepen en andere online platformen wordt geroepen. Ze baseren hun tactiek op wat ze in gratis webinars als ‘’Domineer met Facebook Ads’’ horen. 

Laten we even duidelijk zijn

Natuurlijk kun je hier wat nuttige informatie uithalen. MAAR… de meeste mensen in Facebook-groepen en forums die over online marketing praten, hebben zelf GEEN ervaring met online marketing. Ze vinden het leuk zich er in te verdiepen en er over te praten, maar daar blijft het bij. Ze brengen het niet in praktijk voor klanten of doen het niet voor hun eigen bedrijf. Neem daarom niet altijd alles letterlijk over wat gezegd en geschreven wordt over online marketing. Er zijn namelijk heel veel verschillende manieren om online marketing uit te voeren. Het hangt alleen af van wat je situatie en doel is of het werkt of niet. Daarom ga ik je vertellen waar je in ieder geval ALTIJD rekening mee moet houden in welke situatie dan ook!

Wat ik nu ga vertellen is wat je echt wilt weten en waar je ECHT rekening mee moet houden wanneer je gaat adverteren op social media. Dit zal jou als bedrijfseigenaar of marketeer veel frustratie en pijn besparen! Dit had mij ook vooral veel kostbare tijd en energie kunnen besparen als ik niet zo veel had geïnvesteerd in de creatieve vormgeving en beter na had gedacht over de doelgroep en de aanbieding. 

De 40/40/20 Regel in Online Marketing 

Of een (online) marketing campagne slaagt of mislukt hangt af van de volgende factoren:

40% Doelgroep (op wie je je richt)

40% Aanbieding (wat je wilt dat ze doen)

20% Creatief Vormgeving (tekst, advertentie, landingspagina enz.)

De meeste internet marketeers focussen zich te veel op die 20%. 

40/40/20 regel 

80% van je tijd stoppen in 20% van je resultaten is slecht voor je bedrijf!

Veel online marketeers spenderen 80% van hun tijd aan het aanpassen van een landingspagina, het maken van de perfecte video en het nadenken over elk woord in de tekst van een Facebook-advertentie. Dit terwijl al deze dingen samen slechts voor 20% van de potentiële resultaten zorgt.

Ik kan je dit vertellen omdat ik genoeg van mijn eigen geld en dat van andere mensen heb uitgegeven om ZEER zeker te zijn over dit principe. 

Als je een waardeloze aanbieding hebt, dan je zult teleurgesteld zijn in de resultaten.

Als je iets probeert te verkopen aan de verkeerd ingestelde doelgroep zul je ook teleurgesteld worden.

Wat je verkoopt en hoe je het aanbiedt, moet aantrekkelijk zijn voor de mensen aan wie je het aanbiedt. Anders is er geen advertentietekst , landingspagina of traffic plan die de advertentie kan laten werken.

De volgende keer, of nu als je ergens aan werkt, neem dan een stap achteruit en denk even vanuit dit 40/40/20 principe

Stel jezelf de volgende vragen:

– Is je aanbod aantrekkelijk genoeg? 

– Zou jij zelf actie ondernemen aan de hand van het aanbod?

– Wie is eigenlijk precies je doelgroep? 

– Als je 1-op-1 met iemand uit je doelgroep zou kunnen praten en hem de aanbieding voorstellen, zou hij het aannemen?

– Zo ja, ga door naar het creatieve aspect van de advertentie, zo nee, waarom niet?

– Is het aanbod waardeloos? Is het het verkeerde publiek?

Veel online marketeers, waaronder ikzelf, vinden het soms moeilijk om lang stil te staan bij deze punten, maar ze kunnen het verschil maken tussen een geweldige en rendabele campagne en een totaal mislukte campagne.

Heb je hulp nodig bij het bepalen van je online marketing strategie? Neem dan contact op en vraag een gratis strategiegesprek aan!

Deel dit via:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Interessant artikel? Deel het via: